ابتسم للحياة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم

المواضيع الأخيرة
» كل عام وانتم بخير بالعام الجديد
يوميات لواحظ و عبد المتجلى الحلقة الخامسة I_icon_minitimeالجمعة ديسمبر 24, 2010 5:07 pm من طرف وردة الحياة

» من روائع قصص الحب
يوميات لواحظ و عبد المتجلى الحلقة الخامسة I_icon_minitimeالأحد يونيو 20, 2010 3:51 am من طرف Eng-omar

» (( قولي لهم ... ))
يوميات لواحظ و عبد المتجلى الحلقة الخامسة I_icon_minitimeالجمعة يونيو 18, 2010 5:14 am من طرف وردة الحياة

» قصة جيدة
يوميات لواحظ و عبد المتجلى الحلقة الخامسة I_icon_minitimeالجمعة يونيو 18, 2010 4:59 am من طرف وردة الحياة

» (( المنسف الأردني ))
يوميات لواحظ و عبد المتجلى الحلقة الخامسة I_icon_minitimeالخميس يونيو 17, 2010 7:23 am من طرف وردة الحياة

» (( النمورة ))
يوميات لواحظ و عبد المتجلى الحلقة الخامسة I_icon_minitimeالخميس يونيو 17, 2010 7:07 am من طرف وردة الحياة

» (( كريمة قدرة قادر ))
يوميات لواحظ و عبد المتجلى الحلقة الخامسة I_icon_minitimeالخميس يونيو 17, 2010 7:02 am من طرف وردة الحياة

» (( أصابع السمسم ))
يوميات لواحظ و عبد المتجلى الحلقة الخامسة I_icon_minitimeالخميس يونيو 17, 2010 6:52 am من طرف وردة الحياة

» أحلى إعلان للحجاب
يوميات لواحظ و عبد المتجلى الحلقة الخامسة I_icon_minitimeالخميس يونيو 17, 2010 6:38 am من طرف وردة الحياة

المتواجدون الآن ؟
ككل هناك 1 عُضو حالياً في هذا المنتدى :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 1 زائر

لا أحد

أكبر عدد للأعضاء المتواجدين في هذا المنتدى في نفس الوقت كان 10 بتاريخ الثلاثاء يونيو 25, 2013 1:46 am

يوميات لواحظ و عبد المتجلى الحلقة الخامسة

2 مشترك

يوميات لواحظ و عبد المتجلى الحلقة الخامسة Empty يوميات لواحظ و عبد المتجلى الحلقة الخامسة

مُساهمة  لميس الجمعة أبريل 23, 2010 12:16 pm

emot emot

الحلقة الخامسة

طبعا لواحظ وعبد المتجلى والاخ حناطة اتزقلوا فى البوكس بمنتهى الرقة زى الفراخ........وفى الطريق لقسم الشرطة عبده قاعد منكسر ورأسه فى الارض ما هو عارف اللى هيجراله وقدامه لواحظ وحناطة وجمبه الباش شويش عبد الله)
لواحظ :روق بقى يا عبده ولا يهمك انا معاك ......لو سمحت يا شاويش ممكن اتصل ببابا على الموبيل عشان يجيب اكبر محاميين فى البلد لعبده ويحصلنا على القسم(طبعا بابتسامة بريئة)
الشويش:ممكن طبعا يا مدمازيل بس طوالى احسن حسام باشا يزعق
عبد المتجلى :بقى ابوكى متولى هيجيب اكبر محاميين فى البلد ان ما جه وجاب معاه صبى محامى ما ابقاش انا عبد المتجلى
حناطة:ماتتريقش على ابويا مش كفاية قتال قتلة ومستحملينك
لواحظ :عيب يا حناطة ابيه عبده متوتر واعصابه بايظة دلوقتى.......وقامت طلبت ابوها على الموبيل :ايوة يابابا تعالى بسرعة احنا فى القسم وهات محامى معاك عبد المتجلى ممكن ياخد اعدام هنحاول نخليه اشغال شاقة مؤبدة ربنا يستر وراحت قفلت السكة ع طول
عبد المتجلى:منك لله يا بعيدة جبتيلى نصيبة وانا قاعد اعدام ايه ربنا ينتقملى منك يا شيخة
لواحظ :ايوة يا حبيبى افرض الراجل الجرسون مات لقدر الله من الضربة مش انتا هتروح فى داهية برضه
عبد المتجلى:واروح انا ليه ما تروحيش انتى ليه مش انتى اللى كسرتى دماغه بالجذمة بتاعتك
لواحظ :ايوووووة عليك نور يا حبيبى بالجذمة ومين جاب الجذمة دى مش انتا ياكوتو موتو يبقى انتا اللى قتلته يا عبودى وخلى بالك انا هاشهد بكده فى القضية الحق حق ما تزعلش منى .......(تبصله بحنية وكأنها هتعيط بس اما تتشنق هتوحشنى يا عبده مالحقتش افرح بيك واسعدك)
حناطة:هخههخهخهخهخهخ.....ويعل قوه فى المشنقة زى الفرخة الدايخة ويبقى عبد المتجلى ابو رجل مدلدلة(واترمى حناطة فى ارضية البوكس من كتر الضحك)
عبد المتجلىوعنيه بتطق شرار .......ورحمة ابويا ان ما سكت انتا واختك هقتلكوا بجد ويبقى اعدام بحق وحقيقى يا ولاد متولى)
الشويش:اكتم يا متهم منك لها له احسن اعرفكوا شغلكم
لواحظ :يرضيك يا شويش ابقى متشعتفة عليه وهعيط وشايلة هم جنازته اللى كمان كام يوم وهو بيتريق على بابى؟
عبد المتجلى:نعم يا اختى بابى!!!!!انتى مفكرة ابوكى وزير النقل ده كمسرى قطر درجة تالتة
لواحظ :احترم نفسك.... الله يرحمك يا عم شلبى يابتاع المراجيح اخخخخخخخ
عبد المتجلى:اتلمى يا لواحظ فى ليلتك
لواحظ وتتنهد بشويش)طيب هتلم هنفذلك اخر طلب ليك فى حياتك قبل الاعدام يا بيبى هههههههههه
حناطة:هاهاهاهاها....... احسن اهو اتعشينا ببلاش وخلصنا منه فى نفس اليوم
عبد المتجلىنيم حناطة على الارض ومسك ايده وعضه وحناطة يصووووووووت )انا هقتلك يادرفيل انتا واخلص الدنيا من اذاك
الشويش:بسسسسسسسس يلا اتجروا انزلوا وصلنا وما اسمعش حس حد فيكم جوه الا لما حسام باشا يسأله
(دخلوا جوه فى مكتب الظابط حسام اللى هو نرفوز جدا ومراته دايما منكدة عليه عشته .........لواحظ وعبد المتجلى وحناطة واقفين فى منتهى الادب قدامه )
الظابط حسام:ها ايه يا سى عبد المتجلى مش عيب عليك وانتا طويل واهبل كده وتعمل اللى عملته فى مطعم محترم
لواحظ :اخخخخخ اخيرا لاقيت اللى يقدرك يا عبودى
الظابط:عملت كده ليه يا اخويا؟ انطق
عبد المتجلى:ما هو اصل يا بيه كنت عازم خطيبتى دى هى والجحش اخوها ده على العشا وطلبوا المحل كله وانا مكنتش عامل حسابى
الظابط:واما انتا مش متهبب عامل حسابك بتتنيل تعزمها ليه من الاول؟
عبد المتجلى:غلطة عمرى يا باشا ومش هتتكرر ده ان ما سبتهاش اصلا وارتحت من بلاويها
لواحظ :هتسيبى يا عبده مكنش العشم وانا اللى جاية اشهد معاك قدام النيابة واخفف الحكم
الظابطبزعيق وعصبية)بس يا اختى ولا اروح اجيبلك منديل تعيطى على المحروس بتاعك
عبد المتجلىاحسن .....يارب ياخدها حبس انفرادى 48 ساعة)

(وصل الاستاذ متولى والست بهية ام عبد المتجلى وام لواحظ.......ومن الخضة يا عينى جايين يجروا ورا بعض ولا كأنهم فى الاوليمبيات )
الست بهية:ياحبيبى يا بنى يالهوووووووووووى هيعدموك يا عبده
يا نور عينى اهىء اهىء اهىء اهىء(وتعييييط ماهى مفكراه هيتعدم بقى)
الظابط:ياستى اهدى
الست بهية:سبنى يا اخويا ده الحيلة .........ده انا جبته بعد شوقه ده جالى على كبر(وتحضن عبد المتجلى وتعييييييييييط)
الظابط:ياستى افهمى الموضوع الاول
الست بهية:افهم ايه؟ هيشعلقوك فى المشنقة يا ضنايا يالهووووووووووووووووووووى وتعييييييييط
ده يوم ما ولدته ندرت للغلابة فول وعرق سوس وكنت هموت من فرحتى بيه وابوه مرجح عيال الحتة ببلاش اسبوعين
(الظابط حسام اتخنق وحط ايده على راسه وسبها تخلص وصلة الرثاء على روح المرحوم عبد المتجلى)
عبد المتجلى: (بص للظابط وقاله معلش يا باشا ثوانى انا هفهمها واسكتها) بس بقى يا أما فضحتينى قدام الحكومة انا كويس ومش هتعدم ولا حاجة
عبد المتجلى:صحيح يا حبيبى.....أمال اللى تتشك فى لسانها خطيبتك قالت لنا كده ليه
لواحظ شدت عبده من القميص )على فكرة لو كملنا مع بعض امك دى مش هتنفع معايا
الظابطوكان خلاص مش طايق يسمع صوتهم ورغيهم)ها يا حيلة فهمت الست الوالدة ولا اخرج واجيبلكم اتنين عصير واما جنابك تفضى ابقى اندهلى اكمل تحقيق فى يومك الاسود
عبد المتجلى:لا يا باشا انتا تؤمر كمل سياتك
الست بهيةاللى يضرب فى قلبه ده بيزعق للواد كده ليه)ما براحة يا ابنى ما هو زى اخوك برضه
الظابط:نعم.....اخويا وانا لو ليا اخوات هياكلوا فى مطعم ويضربوا اصحابه ويجروا زى المحروس ابنك
الست بهية:اة وغلاوتك كنا هنقدمله فى كلية الظباط بس هو راح قدم من ورا المرحوم ابوه فى الدبلون ....أل ايه دى رغبتى وده مستقبلى يا بابا
لواحظ :ايوة يا حضرة الظابط اصل المرحوم حمايا كان رئيس مراجيح مولد النبى وكان عاوز يشوف عبودى مقدم اول فى مولد السيدة هههههههه
الاستاذ متولى:لواحظ عيب كده احترمى الباشا بلاش انا ...انا وامك واخدين على كده
الظابط خلاص طق منهم وعاوز يخرجهم من وشه بأى طريقة والسلام
الظابط:بسسسسسسس اسكتوا بقى
انتا يا عبد المتجلى احنا هنقفل المحضر ودى والراجل الجرسون طلع ابن حلال وسامح فى حقه لانك صعبت عليه بس لازم تدفع الحساب اللى عليك
وابقى خلى عندك دم وروح زور الراجل اللى مرمى فى المستشفى مكسر من عماليك
عبد المتجلى:الف الف شكر يا حكومة يعنى اقدر اروح يا باشا؟
الظابط:اة يلا غور فى داهية ونصيحة منى اما خطيبتك تعمل كده فى واحد فكر بس يضربكم
هتعمل معاك ايه اما تتجوزوا يا فالح وان شفت وشك تانى انتا ولا هى هحبسك يا عبد المتجلى
(والشاويش قفل المحضر ودفع عبد المتجلى باقى الحساب وربنه كرمه عشان هو نيته صافية )
وخرجوا كلهم بره على باب القسم واتمشوا لغاية البيت
ام لواحظ :يا حبيبتى يابنتى قلبى كان واكلنى عليكى اما سمعت من ابوكى كنت هتجنن
الست بهية:لا يا ام لواحظ ما تخفيش يا اختى عليها اهى زى الفل بس كانت هتجيب لابنى نصيبة بعمايلها(وتبتص للواحظ وهاين عليها تدب صوابعها فى عنيها )
حناطة:بابا بابا هو ابيه عبده مش هيتشنق خلاص؟
الاستاذ متولى:لا يا حناطة ابيه عبده عاوز راحة اسبوعين ونعمله طاسة الخضة
حناطة:يا خسااااااااااارة كان نفسى يتشنق عشان ناكل قرص وبيض على روحه اما يموت
الست بهية:ما تلم ابنك يا سى متولى ...ده الملافظ سعد يا اخويا
الاستاذ متولى:حقك عليا انا يا ست بهية وماتزعلش يا عبده يا بنى من لواحظ دى قلبها ابيض بس هى عصبية شوية
الست بهية:عصبية على نفسها يا اخويا مش تموت ابنى اللى حيلتى
لواحظ خلاص يا بهية جبتيه لنفسك اصبرى بس عليا اما يتقفل علينا باب واحد وانتى تعرفى مين لواحظ متولى)
عبد المتجلىبكل ادب وذوق)ولا يهمك يا عم متولى انتو اللى حقكم على رأسى ودى غلطتى ماعملتش حسابى على العزومة
حناطةاقرع ونزهى اخخخخخخ.... بصوت واطى طبعا لان لو عبد المتجلى كان سمعه كان من حقه يموته فعلا المرة دى هههههههههههه)
لواحظ واخده جمب وزعلانة من عبده ومش عاوزة تبص فى وشه.............شوفتوا الافترا أل هى اللى زعلانة)
عبد المتجلىبيراضى الاستاذ متولى وبيهدى والدته يعنى بيلطف الجو .......وهو مش ناسى اللى حصل وعاوز ينتقم من لوزة قلبه الغالية)
يا عم متولى انا دلوقتى واحنا ماشيين فى الشارع اهو بستأذنك نعجل فى الفرح ويبقى الشهر الجاى والحجة موافقة
لواحظ :بصتله وبرأت عنيها من المفاجأة وما قدرتش تفتح بؤها بكلمة
(ابوها ما صدق لانه لو كان رفض كان ممكن تتفشكل الخطوبة خالص والكل روح البيت وهما مبسوطين
الا عبده اللى قعد يفكر ازاى هينتقم من لواحظ ويعلمها الادب بعد ما تبقى حرمه المصون

الفرح جميل جميل اوعوا ما تجوش وتشوفوا لواحظ وعبد المتجلى فى الكوشة ثم الى قفص الزوجية الحديدى الى الابد
لميس
لميس
عضو مميز
عضو مميز

يوميات لواحظ و عبد المتجلى الحلقة الخامسة Empty رد: يوميات لواحظ و عبد المتجلى الحلقة الخامسة

مُساهمة  Admin الجمعة أبريل 23, 2010 3:33 pm

لك ألف مبروووووووووووووووووووووووووووووووووك

الله يبارك سعيد بسعيدة هههههههههههههه

دي للعروس والعروسة وردة حلوة روز روز1

لواحظ queen هيرت عبد المتجلي rendeer

يسلمو لميس cheers
Admin
Admin
Admin

https://smile4life.ahlamontada.com

- مواضيع مماثلة